Strani

petek, 4. april 2025

Teološka suma - I, q. 19, a. 12

 


Ali je ustrezno, da razlikujemo pri Božji volji pet znamenj?

(In Sent., lib. I, dist. xlv, a. 2; De ver., q. 23, a. 3)

 

            ZDI SE, da ni ustrezno razlikovati pet znamenj pri Božji volji, in sicer prepovedi, zapovedi, nasveta, izvrševanja in dovoljenja, saj:

            1. Bog namreč včasih izvrši v nas to, kar nam pove ali svetuje; včasih pa nam dovoli to, kar nam prepove. Torej se tega ne sme razlikovati kot da gre za nasprotja.

            2. Bog ničesar ne izvrši, razen če to hoče, kakor je zapisano (Mdr 11, 25–26). Toda volja znamenja se razlikuje od volje soglasja. Torej se ne sme izvrševanja vključiti pod voljo znamenja.

            3. Izvrševanje in dovoljenje se v splošnem nanašata na vsa ustvarjena bitja: v vseh je namreč dejaven in vsem dovoli nekaj početi. Toda zapoved, nasvet in prepoved se nanašajo le na razumno ustvarjeno bitje. Torej ne kaže vsega tega imeti v isti razdelitvi, ker niso istega reda.

            4. Zlo se zgodi na več načinov kot dobro, saj se dobro zgodi le na en način, zlo pa na vse ostale, kakor pravita Aristotel (Eth. nich., II, 6)[1] in sv. Dionizij (De div. nom., IV, 30)[2]. Ni torej primerno, da se glede zla pripiše le eno znamenje, in sicer prepoved, glede dobrega pa dve znamenji, in sicer nasvet in zapoved.[3]

            ODGOVARJAM, da označujemo kot taka znamenja volje tisto, po čemer običajno pokažemo, da nekaj hočemo. Lahko pa nekdo pokaže, da nekaj hoče ali sam po sebi ali pa po čem drugem. Sam po sebi to pokaže tako, da sam nekaj stori neposredno ali pa posredno in pritično. Neposredno to stori tako, da sam nekaj izvrši, in glede tega je znamenje izvrševanje. Posredno to stori tako, da ne ovira izvrševanja: kar umakne oviro pa pravimo, da giblje nekaj pritično, kot pravi Aristotel (Phys., VIII, 4)[4]. Glede tega je znamenje dovoljenje. Pokažemo pa, da nekaj hočemo po drugem, v kolikor usmeri drugega k temu, da naj nekaj stori, kar se lahko zgodi na obvezen način z zapovedjo, naj nekdo naredi, kar hočemo, in prepovedjo nasprotnega; ali pa na spodbujevalen način, kar pripada nasvetu.

            Ker so to torej načini kazanja, da nekaj hočemo, imenujemo teh pet načinov včasih z imenom Božje volje, včasih pa kot znamenja volje. Da se zapovedi, nasvetu in prepovedi reče Božja volja, sledi iz evangeljskih besed (Mt 6, 10): »zgodi se tvoja volja, kakor v nebesih tako na zemlji«. Da se pa tudi dovoljenju in izvrševanju reče Božja volja, sledi iz sv. Avguština, ki pravi (Ench. XCV)[5]: »Nič se ne zgodi, če Vsemogočni noče, da se zgodi, bodisi tako, da pusti, da se zgodi, ali pa tako, da to izvrši sam«.

            Lahko tudi rečemo, da se dovoljenje in izvrševanje nanašata na sedanjost, in sicer dovoljenje nekako na zlo, izvrševanje pa na dobro. Na prihodnost pa se nanaša prepoved z ozirom na zlo, zapoved z ozirom na obvezno dobro, nasvet pa glede na to, kar je boljše.

            GLEDE PRVEGA ugovora je torej treba reči, da nič ne preprečuje, da bi nekdo pokazal glede iste stvari svoje hotenje na različne načine; kakor je tudi najti več imen, ki pomenijo isto. Torej nič ne preprečuje, da bi ista stvar bila predmet zapovedi, nasveta, izvršitve, prepovedi in dovoljenja.

            GLEDE DRUGEGA ugovora je treba reči, da kakor se lahko o Bogu reče, da v prenesenem pomenu hoče to, kar pa ni res, da hoče v pravem pomenu, tako se lahko reče, da v prenesenem pomenu hoče to, kar hoče tudi v pravem pomenu. Nič torej ne preprečuje, da bi bila ista stvar predmet volje soglasja in volje znamenja. Vendar izvrševanje je vselej eno z voljo soglasja, kar pa ne velja za zapoved ali nasvet, bodisi zato, ker prvo je namreč o sedanjosti, drugi dve pa o prihodnosti, bodisi zato, ker je prvo po sebi učinek volje, drugi dve pa po drugem (c).

            GLEDE TRETJEGA ugovora je treba reči, da je razumno ustvarjeno bitje gospodar svojih dejev: zato pa je v odnosu do njega možno določiti posebna znamenja Božje volje, ker Bog usmerja razumno ustvarjeno bitje k temu, da deluje hote in po sebi. Druga ustvarjena bitja pa delujejo le tako, da jih giblje Božje delovanje: zato pri njih pride v poštev le izvrševanje in dovoljenje.

            GLEDE ČETRTEGA ugovora je treba reči, da je vse zlo krivde, čeprav se dogaja na mnogo načinov, edino v tem, da odstopa od Božje volje: zato pa se pripisuje le eno znamenje glede zla, in sicer prepoved. Toda dobra so na različne načine v odnosu do Božje dobrote. Nekatera so taka, da brez njih ne moremo uživati Božje dobrote in nanje se nanaša zapoved. Nekatera so taka, da po njih to uživanje popolneje dosežemo in nanje se nanaša nasvet. – Treba pa je tudi reči, da se nasvet ne nanaša le na doseganje večjih dobrin, pač pa tudi na izogibanje manjšim zlom.

 

 

© 2024, Ivo Kerže, Vse pravice pridržane.

 



[1] Bk 1106 b 35.

[2] PG 3, 729.

[3] Dela člena, ki se začne z besedami »Toda proti« pri tem členu izjemoma ni.

[4] Bk 255 b 24.

[5] PL 40, 276. 

Ni komentarjev:

Objavite komentar

Teološka suma - I, q. 22, a. 2

  ARTICULUS 2     Utrum omnia sint subiecta divinae providentiae.   (Q. 103, a. 5; In Sent., lib. I, dist. xxxix,...