Strani

sreda, 19. februar 2025

SVETI DOMINIK IN RED PRIDIGARJEV

Dominikovo odraščanje

Rojen je bil v vasici Caleruega (Španija) leta 1173 ali 1174 očetu Feliksu in materi Ivani. V bogati plemiški, a tudi zelo pobožni družini je Dominik kot deček napredoval iz kreposti v krepost.

Da bi lahko postal duhovnik, so ga starši hitro poslali v šolo - pri stricu duhovniku se je učil branja, pisanja, računanja, latinščine in petja. Ko je končal to ”osnovno šolo”, je učenje nadaljeval v Palenciji. Sistem “srednje šole” je takrat bil kakršnega so poznali že v antiki: najprej je učenec predelal gramatiko, retoriko in dialektiko, nato pa v drugem delu izobraževanja aritmetiko, glasbo, geometrijo in astronomijo.
Brž pa ko je mislil, da se je dovolj naučil, je Dominik zapustil “študij svobodnih umetnosti”, kakor se je tedaj imenoval, da je lahko pohitel študirati teologijo.

Štiri leta je preživel v neprestanem in intenzivnem študiju, a sredi svoje vneme za Božjo Besedo nikoli ni pozabil na bližnjega, ki se je znašel v stiski. Ko je deželo preplavila lakota, je prodal vse, kar je imel - tudi svoje zelo dragocene knjige, ki so mu bile potrebne za študij... Dejal je, da se ne more učiti iz mrtvih kož, medtem ko ljudje umirajo od lakote. Prostovoljno siromaštvo je pot do Boga, ki jo je Dominik hitro začel živeti in po kateri se je ravnal do konca.

Glas o njegovem zglednem življenju je naletel tudi na ušesa škofa iz Osme, Martina Bazana. Ta ga je imenoval za regularnega kanonika svoje katedrale. Tako je imel veliko časa za molitev, premišljevanje in branje. V njem pa je Bog podžigal vse močnejše hrepenenje po pridobivanju duš in oznanjevanju.

Leta 1203 se skupaj s škofom Diegom, Martinovim naslednikom, odpravi na diplomatsko misijo v Dansko. Na poti skozi jug Francije opazita, da je dežela odpadla od prave vere - srečala sta se z albigenzi. Razumevanje njihovega verovanja bo lepo osvetlilo veličino Dominikovega poslanstva.

Albigensko krivoverje

Albigensko krivoverje (tudi: katarstvo) je bilo eno izmed različnih evangeljskih gibanj, ki so se začela pojavljati v 10. In 11. stoletju kot reakcija na osorno obnašanje visokega klera, ki se je prej kot z dušami ukvarjalo z pridobivanjem bogastva in časti.

Med sabo so se najpogosteje klicali dobri ljudje, ali preprosto kristjani; najbolj pa so bili poznani pod imenom albigenzi, ker se je v mestu Albi ustanovila njihova prva škofija.

Kriva vera najlažje vzklije, kjer se prava vera slabo živi, in tako je bilo tudi z albigenzi. Ob takem žalostnem stanju so se začeli spraševati, če so zakramenti, ki jih podeljujejo ti izprijeni duhovniki, sploh veljavni. Katoliška Cerkev je trdila, da so zakramenti veljavni ne glede na svetost ali nizkotnost duhovnika, ki ga podeljuje – no, oni se s tem niso sprijaznili. Razmišljali so o prvih dneh še mlade Cerkve, ki je živela v siromaštvu, ki je imela vse skupno, z žarom so se spominjali apostolov, ki so oznanjevali in za svojo zvestobo Bogu prelivali svojo kri. Skupaj z odcepitvijo od Cerkve so se ločili tudi od njenega nauka in si ga zamislili po svoje:

Po učenju albigenzov je Bog ustvaril duhovni, večni svet, ni pa ustvaril fizičnega, propadljivega sveta. Trpljenje obstaja na svetu ne zaradi človekovega greha, ki je izmaličil popolno Božje stvarjenje, ampak ker svet ni od Boga - ker je od hudiča.

Da bi svoje duše osvobodili svojih teles in se združili z Bogom, so ustanavljali samostane, v katerih so si z obrtjo služili kruh, živeli pa so v siromaštvu, celibatu in strogi samoodpovedi.  Verovali so, da lahko v nebesa pridejo le redovniki in redovnice. Za odrešenje si moral vsaj pred smrtjo vstopiti v redovniški stan in sicer s krstom v Svetem Duhu preko polaganja rok - katerega so imeli za edini veljaven zakrament.

 

Oznanjevanje

Ko sta Diego in Dominik opravila diplomatsko misijo, sta odšla v Rim s svojo gorečo prošnjo, da bi lahko odšla misijonarit med pogane Vzhodne Evrope. Obema je papež prošnjo odbil in ju poslal, da skupaj s cisterciti vero oznanjata na jugu Francije.

Ti cisterciti so po papeževem naročilu že mesece brez uspeha delovali med krivoverci in niso vedeli, kaj naj še storijo. Tako so se odločili vprašati škofa Diega za nasvet. Modri škof pa je svoje škofovsko spremstvo poslal nazaj v Španijo, da bi pridigal v uboštvu, ki so ga krivoverci tako oboževali, in jim dejal, naj sledijo njegovemu zgledu.

Z nekoliko obotavljanja so predlog sprejeli in se skupaj s škofom in Dominikom brez vsega kakor apostoli podali pridigat. Sadovi so se pokazali takoj. V kratkem času so že morali ustanoviti samostan za spreobrnjene albigenske redovnice, ki po izstopu iz svojih samostanov niso imele več ničesar. Nastopali so na javnih razpravah in dosegali lepe, a težko izborjene uspehe. Ljudje so množično prestopali na stran Rimske Cerkve.

Ko je Diego ob koncu leta 1207 umrl, so se cisterciti vrnili v svoje samostane. Dominik je tako ostal zapuščen v deželi, čez katero bodo po umoru papeževega odposlanca nad krivoverce pridivjali križarji.

Čas križarske vojne

Papež Inocenc III je januarja leta 1208 po omenjenem umoru razglasil križarski pohod proti albigenzom in vsem, ki bi jih ščitili.

Kot Božji mož je Dominik seveda čutil globoko tragedijo vojne, a je žal ni mogel zaustaviti. Kolikor se je mogel, se je oddaljil od tega dogajanja. Drugi pa so vsi bili povsem zavzeti z odvijajočo se vojno in niso posvečali pozornosti osamljenemu pridigarju, priorju male skupnosti albigenskih spreobrnjenk, ki bi se ji komaj moglo reči samostan.

V času vojne je samo Dominik z neumornim oznanjevanjem kazal krivovercem, da se Katoliški Cerkvi ne gre za politično prevlado, temveč za reševanje duš pred zblojenim krivoverjem. S siromašnim načinom življenja in z nehlinjeno svetostjo je kazal, da krivoverci niso edini, ki jemljejo življenje po Evangeliju zares.

 

Red pridigarjev

Preko dolgih let njegovega pridiganja se mu je pridružilo petnajst sodrugov in pod okriljem škofa Fulka so evangelizirali znotraj njegove škofije. Dominik pa si je prizadeval pridobiti papeževo odobrenje, da bi z njim lahko brate razposlal po celem svetu. Prisotnost križarske vojske je namreč stalno spodkopavala oznanjevanje in uničevala sadove apostolata. Poleg tega so se zaradi vojne krivoverci morali skrivati ali bežati, kar je precej omejevalo stike z njimi.

Čim je papež potrdil Red, je Dominik izvršil svojo namero in maloštevilne brate poslal pridigati in študirati v Španijo in Pariz. Naletel je na vsesplošno nasprotovanje, saj je po videzu sodeč s tem gotovo zapisal propadu komaj vzpostavljeno ustanovo. On pa, razsvetljen s Svetim Duhom, ni gledal na videz in je vztrajal pri svoji odločitvi ter po velikem naporu dosegel, da so jo tudi drugi sprejeli.
Resnične so namreč besede: “Če pšenično zrno ne pade v zemljo in ne umre, ostane samo; če pa umre, obrodi obilo sadu.” Razpršitev je bila odskočna deska, ki je neki zanimivi anomaliji neke francoske škofije podala svetovne razsežnosti. Red je v prostrani Evropi rasel osupljivo hitro - ob Dominikovi smrti pet let pozneje je v Red vstopilo že okoli tristo mož, v nadaljnjih dvajsetih letih pa že več tisočev.

 

Zaključek

Dominikanska karizma se je v Cerkvi hitro uveljavila in porodila velike svetnike, pa jih naštejmo samo nekaj: sv. Katarina Sienska, cerkvena učiteljica, sv. Pij V., papež, bl. Ozana Kotorska, most med pravoslavci in katoliki, in seveda - velikan sv. Tomaž Akvinski.

Danes šteje Red okoli 6500 bratov in 24000 sester iz celega sveta. Slovenija žal premore le samostan bratov v Petrovčah, blizu Celja, ki je pridružen dominikanskim samostanom na Hrvaškem. V preteklosti pa je bilo v Sloveniji več samostanov - kakor bratov dominikancev kot tudi dominikank - a jih je cesar Jožef II. v svoji veliki “razsvetljenosti” leta 1787 ukinil.

Dominik je v redovniško življenje uvedel precej inovacij: siromaštvo združeno z znanjem, red bratov pridigarjev v času, ko so v glavnem pridigali samo škofje. Želel si je tudi, da bratje pravil ne bi upoštevali iz strahu, ampak raje iz ljubezni, in se odločil, da v tem Redu pravila ne bodo obvezovala pod greh, kakor je bilo tedaj po samostanih uveljavljeno, temveč samo pod kazen.

Združil je molitveni značaj zaprtih redov in apostolsko življenje odprtih. Življenje posvečeno nenehnemu študiju, ki brate vsakodnevno pripravlja na oznanjevanje.
V njegovem času se je mnogo ljudi borilo proti krivoverstvu, on pa je za razliko od njih dejansko razumel stisko albigenzov in njihovo sporočilo Cerkvi. Ko pa je razumel, je z močjo Svetega Duha prenovil Cerkev in razvnel za Boga srca tolikih, da njegov duh in žar še danes živita v zapuščini, ki jo je predal Cerkvi - v Redu dominikancev.





Ni komentarjev:

Objavite komentar

Teološka suma - I, q. 22, a. 2

  ARTICULUS 2     Utrum omnia sint subiecta divinae providentiae.   (Q. 103, a. 5; In Sent., lib. I, dist. xxxix,...